Wat ik eet voor en na het sporten (vegetarisch!)

32

Wat eet je nou het beste voor en na het sporten? Als je het antwoord op deze vraag exact wilt weten, dan zou ik naar een diëtiste gaan, of wellicht zelfs een sportdiëtiste. In deze blog geef ik aan wat voor mij werkt!

Zoals gezegd: ik ben geen diëtiste, ik ben enkel een enthousiaste sporter. Eerder zocht ik geregeld op wat andere aten rondom het sporten. Inmiddels heb ik een manier van eten gevonden die voor mij werkt en dat deel ik met jou. Bij mijn eten voor en na het sporten let ik vooral op hoeveel trek ik heb en de inname van voldoende eiwitten: op de calorieën let ik niet.

Wat ik eet voor en na het sporten

Ik sport 3 – 6 keer per week: hoe vaak ik sport en wat ik doe hangt van de week af. Waar heb ik zin in, hoe fit ben ik en hoeveel tijd heb ik? Je leest hier meer over in de blog over mijn sportschema.

Mijn sporten zijn in grote lijnen te onderscheiden als zwemmen, krachttraining en lange wandelingen. Daarnaast tennis ik soms voor mijn plezier en ga ik weleens windsurfen. Dit is niet serieus en ik eet daarvoor en daarna naar behoefte.

Langere wandelingen

Als ik lang ga wandelen, voor mij is dat toch wel een afstand van zeker meer dan 15 kilometer, is het voor mij vooral belangrijk om onderweg op mijn voeding te letten.

Daarom neem ik voor onderweg voldoende brood, water, fruit en soms een eiwitreep mee (deze zijn favoriet). In de winter neem ik soms ook een flesje chocolademelk mee, om in een keer veel energie binnen te krijgen. Hoeveel ik eet en wanneer ik eet hangt af van hoeveel trek ik heb.

Zwemmen

Als ik ga zwemmen is dat of in de ochtend, voor het middageten, of in de avond, na het avondeten. Dat zijn de tijden waarop het zwembad geopend is.

Als ik in de ochtend zwem, dan is dat zo’n 3 uur na het ontbijt. Als ontbijt eet ik kwark met vruchten en granen. Vervolgens eet ik ongeveer 1,5 uur voor het zwemmen een banaan en een boterham met pindakaas. Zijn de bananen op, dan eet ik twee of drie boterhammen. Na het zwemmen eet ik vaak pannenkoeken met cottage cheese, gewone kaas, appel of stroop.

Zwem ik in de avond, dan is het na het avondeten en heb ik geen snack nodig. Na het zwemmen eet ik naar behoefte. Dat kan een bak kwark zijn, crackers en een eiwitreep of een eiwitshake en boterhammen.

Krachttraining

Twee keer in de week doe ik krachttraining in de sportschool. Wat ik eet voor en na het sporten is bijna altijd hetzelfde. Ik kan het dromen.

Voor de fitness eet ik een of twee boterhammen met kaas of pindakaas. Na de fitness eet ik kwark met fruit en granen, of een eiwitreep/shake en boterhammen. Dat laatste eigenlijk alleen als ik haast heb of als de kwark op is.

Nu ben ik ook heel benieuwd naar jouw voedingsschema rondom het sporten, laat het me weten!

Na het sporten kijk ik graag een van deze series op Netflix.

Reacties zijn gesloten.