Voldoende beweging voor je kind | 7 tips

7

Voldoende beweging voor je kind, hoe doe je dat. In deze blog deel ik de beweegnormen voor de verschillende leeftijdsgroepen. Ook geef ik aan hoe je ervoor zorgt dat je kind voldoende beweegt op een dag. 

De beweegrichtlijnen schrijven voor dat je kind per dag 1 uur beweegt. Eerlijk gezegd vind ik dat vrij weinig. Want onder bewegen valt alles wat actief is: wandelen, rennen, fietsen, zwemmen, in de speeltuin spelen en noem maar op. Via deze site lees ik van een fysiotherapeut dat ze voor kinderen van 1 –  3 jaar drie uur bewegen per dag adviseert. Dat klinkt voor mij een stuk normaler dan slechts een uur.

Voldoende beweging voor je kind | Zo bereik je dat

Hoe zorg je ervoor dat je kind voldoende beweegt? Ik geef een aantal tips om dit op een leuke manier te halen. Stimuleer je kind om te bewegen, maar overdrijf dit natuurlijk niet.

1. Wandel of fiets naar school

Tenzij je echt ver van school woont, kan je natuurlijk met je kind naar school wandelen of fietsen. Voor ons is dat heen en weer lopend 20 minuten en op de fiets ongeveer 10 minuten.

Dat klinkt misschien niet veel, maar alle beetjes tellen. Daarnaast maak je er een gewoonte van om korte afstanden te lopen of fietsen.

2. Ga naar speeltuintjes

Wandel of fiets met je kind naar verschillende speeltuinen. Je kind (en jij) beweegt op de weg erheen, en tijdens het spelen.

3. Samen skaten of schaatsen

Is je kind wat ouder, dan kan je samen gaan skaten in de zomer en schaatsen in de winter. Door samen te gaan, of als je een gezellige sportclub vindt, dan is het bewegen een stuk leuker.

4. Stappenteller

Mijn kinderen vinden het erg leuk om mijn stappenteller om te hebben. Dit stimuleert ze om nog meer stappen te zetten. Ook tijdens lange wandelingen kan een stappenteller ervoor zorgen dat ze het net wat langer volhouden.

5. Voetballen, tennissen of badminton

Op een grasveldje in de buurt kan je voetballen, tennissen of badmintonnen. Een vakantieset met een klein racket en een balletje doet het bij ons vaak goed.

6. Zwemmen

In de zomer fietsen of wandelen wij naar het strandje om de hoek. Daarna spelen we op het strandje en we zwemmen. In de winter gaan we geregeld naar het zwembad. Voor je het weet heb je meer dan een uur actief gezwommen.

7. Wandelen of fietsen

Je kan natuurlijk ook gaan wandelen of fietsen met het gezin. Er zijn speciale kinderwandelingen uitgezet. Wat mijn kinderen leuk vinden is een afwisselend gebied, bijvoorbeeld een bos of de duinen.

Lees ook: hoe zorg je ervoor dat je kind voldoende beweegt

Reacties zijn gesloten.