Dit zijn mijn zwemschema’s (recreatieve schoolslag)

0

Iedere week zwem ik minimaal 1 keer, maar het liefst zwem ik drie keer. Na jarenlange training, zonder enige scholing of achtergrond, deel ik mijn zwemschema’s. Puur om jou ideeën te geven voor je recreatieve zwemtraining!

Om je een idee te geven hoe ik train deel ik eerst waarvoor ik train. Jarenlang zwom ik gewoon om het zwemmen. Maar sinds kort heb ik een heel leuk doel, vind ik dan. Ik ga meedoen aan Zwemmeland: dat is een zwemwedstrijd van Marken naar Monnickendam.

Deze wedstrijd is in open water en de afstand is rond de 3,5 kilometer. Dat wordt nog flink oefenen met langere afstanden en het zwemmen in open water. Daarnaast mag ik op zoek naar een geschikt wetsuit. Mocht je tips hebben, ik hoor het graag van je!

Mijn zwemschema’s

Hoe ik train en wat ik doe hangt van de dag af. Heb ik daarvoor zware krachttraining gedaan, is het mijn eerste of derde training van de week en hoe fit voel ik mij? Daarnaast hangt het er ook vanaf hoeveel tijd ik nog heb tot het zwembad sluit.

Goed, mijn zwemschema’s wisselen tussen de volgende trainingen:

  • Lange duurtraining: meer dan 100 baantjes aan een stuk. Ik bouw dit op tot 150 – 160 baantjes vanwege de Zwemmeland wedstrijd. Deze langere afstand zwem ik niet vaker dan 1x per week of zelfs maar 1x per 2 weken.
  • Korte training: 50 (25 meter) baantjes. Of in een keer, of in twee wat snellere blokken van 25 baantjes.
  • Training in blokken. Blokken van 10, 20, 30 of 40 baantjes, met het doel om snelheid vast te houden. Vooraf neem ik me voor hoeveel baantjes ik maximaal zwem. Tussendoor houd ik vaak 1 minuut rust.
  • Interval: gericht op korte versnellingen. 1 baantje zo snel mogelijk, direct gevolgd door 2 baantjes heel rustig. Dit doe ik 10 – 15x. Ik warm op en koel af met 10 baantjes in- en uitzwemmen.

Zoals gezegd, dit zijn mijn manieren van zwemmen om het zwemmen leuk en afwisselend te houden. Wil je beter leren zwemmen, schakel dan hulp in van iemand die goed opgeleid is. Heb jij ideeën voor de zwemtrainingen om ze af te wisselen?

Lees ook over mijn sportschema als moeder.
En na het zwemmen kijk ik in de avond graag een van deze series op Netflix.

Reacties zijn gesloten.