Mijn sportschema als moeder

59

Wat is mijn sportschema als moeder? Hoe vaak sport ik, wat doe ik en hoe bepaal ik hoe vaak ik sport? Dat ik deel in deze blog.

Natuurlijk ben ik heel erg benieuwd naar jouw sportervaringen als ouder! Hoe vaak sport je, wat wil je bereiken? Laat een reactie achter.

Mijn sportschema als moeder ziet er zo uit

Toen ik nog geen moeder was sportte ik fanatiek: vaak en veel! Zo wandelde ik het liefst dagelijks langer dan een uur. Ik ging hardlopen, zwemmen en ik badmintonde.

Nu met de kinderen is er minder tijd om gewoon even te gaan wandelen, of om spontaan een uur te gaan hardlopen. Daarom heb ik langzamerhand een sportschema gevonden dat goed bij mij past.

Als mijn kinderen ouder zijn (nu 7 en 5 jaar) verwacht ik dat er meer ruimte ontstaat om even te gaan wandelen of hardlopen: ze kunnen dan langere tijd alleen thuis zijn.

Mijn doelen

Er zijn een aantal redenen waarom ik sport en een sportschema heb. Dit schema is natuurlijk niet heilig: is een van de kinderen ziek, ben ik zelf ziek, zijn we op vakantie of is er iets anders, dan sport ik niet.

Wat zijn mijn doelen achter mijn sportschema als moeder?

  • Ik wil me fit voelen
  • In beweging blijven
  • Zwemmeland voltooien: dat is zwemmen van Marken naar Monnickendam
  • Op een later moment: een 80 kilometer wandeltocht lopen

Doel 1 en 2 staan bovenaan en zo zie ik het ook. Doel 3 en 4, wedstrijden, doe ik alleen als ik daar op dat moment fit genoeg voor ben. Ik train niet voor een specifieke tijd om als een van de snelsten over de finishlijn te gaan.

Mijn sportschema

Goed en dan het belangrijkste: mijn sportschema als moeder. Mijn trainingen zijn doordeweeks. Reden is dat ik als ZZP’er (juridisch tekstschrijver) veel vanuit huis werk en daarom door de weeks wat flexibeler met mijn tijd om kan gaan dan wanneer ik op kantoor zou werken.

  • Maandag: zwemmen
  • Dinsdag: sportschool – ik volg een schema
  • Woensdag: zwemmen
  • Vrijdag: sportschool schema

Naast deze vaste sportmomenten wandel ik geregeld in het weekend een langere afstand van minimaal 15 kilometer. Als het weer erg slecht is of het komt om een andere reden niet uit, dan doe ik dit niet.

Ook probeer ik op de rustdagen te wandelen: een half uurtje als ik de kinderen naar school heb gebracht, of ’s avonds nog een blokje om.

Lees ook: me time als moeder – een aantal ideeën

Reacties zijn gesloten.