Meer fruit en groente eten als gezin | Tips

10

Dat het belangrijk is om groente en fruit te eten, dat weten we. Maar meer fruit en groente eten als gezin, hoe doe je dat? Wij delen een aantal tips.

Ik ben gek op snoep, chocolade en taart. Maar ik weer dat dit geen gezonde gewoonte is. Daarom probeer ik om bewust te kiezen voor gezonder leven en eten met veel fruit en groente. Dit is hoe ik dat doe.

Meer fruit en groente eten met kinderen

We beginnen bij het ontbijt: ik geef mijn kinderen geregeld yoghurt of kwark met wat vers fruit. Op die manier start je de dag met fruit en dan heb je dat alvast binnen.

Als tussendoortje geef ik geregeld wat stukken tomaat, komkommer, paprika of fruit aan mijn kinderen. Ze zijn dit van jongs af aan gewend en ze eten dit graag. Lees mijn tips voor gezonde tussendoortjes.

Bevroren fruit schijnt net zo gezond of wellicht zelfs gezonder te zijn dan vers fruit. Voordeel is dat bevroren fruit vaak goed betaalbaar is en zo kan je in de winter ook frambozen en blauwe bessen eten. Ik maakte eerder een artikel over fijne recepten met bevroren fruit.

Mijn oudste is gek op soep. Tomatensoep maar eigenlijk haast iedere soep gaat er goed in. Voordeel van soep is dat er heel veel groente in kan gaan en je kind heeft het eigenlijk niet zo door. Doe je de soep door de blender, dan gaan er wel vitamines en vezels verloren. Maar als ik de soep niet door de blender gooi, dan eet mijn kind helemaal geen soep. Dus ik ga voor de optie: af en toe soep.

Wat ik ook vaak hoor van ouders is dat ze een pastasaus maken met veel groente en dat doen ze door de blender om er op deze manier voor te zorgen dat hun kind groente eet.

Laatste tip: groente geven bij de lunch. Bijvoorbeeld komkommer op brood, of wat (gesneden) tomaatjes erbij. Lees de tips voor een gezonde lunch voor kids.

Reacties zijn gesloten.