Kind water laten drinken | 8 tips

7

De beste keus qua drinken is water, ook voor je kind. Water bevat geen calorieën, toevoegingen of suiker en is daarom een gezonde keus. Je kind water laten drinken, ik deel in deze blog mijn tips hoe je dat doet! 

Je kind water laten drinken doe je zo

1. Van jongs af aan

Om je kind water te laten drinken kan je het best beginnen met water aanbieden als je kind nog klein is. Op die manier leert het dat water drinken normaal is en je kind went niet aan zoete smaken.

2. Geef het goede voorbeeld

Net als bij je kind gezond leren leven is het vooral belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Als jij de hele dag cola, fruitsappen en andere zoete drankjes drinkt dan wil jouw kind het ook. Drink jij voornamelijk water (en thee/koffie) dan is het voor je kind een stuk normaler om dit ook te drinken.

3. Water met smaakjes

Water kan je ook opleuken. Voeg verse munt toe of kruiden. Je kan ook diepvriesfruit toevoegen. Op die manier smaakt je water net wat anders. Mijn kinderen zijn gek op water met bubbels. Van Spa heb je water met bubbels en een smaakje. Dit is slechts aroma en het bevat geen calorieën of suiker

4. Neem water mee op pad

Pakjes drinken meegeven aan je kind is zo verleidelijk. Want het is makkelijk en je kind vindt het lekker. Een flesje water meegeven is net zo makkelijk en op die manier blijft je kind water drinken normaal vinden.

5. Ruimte voor uitzonderingen

Alleen maar water drinken, iedere dag de hele dag kan. Maar veel kinderen waarderen een glaasje limonade wel. Een uitzondering kan zijn dat ze in het weekend 1 of 2x wat anders mogen drinken, of op verjaardagen.

6. Vertel je kind waarom water drinken gezond is

Leg aan je kind uit waarom water drinken beter is dan frisdranken of fruitsap drinken. Op die manier leert het meer over gezonde voeding en bewuste keuzes maken.

7. Thee drinken

Thee drinken is natuurlijk ook een prima keuze. Verdun groene thee met koud water. Of maak muntthee van munt uit de tuin.

8. Bouw het rustig af

Als jouw kind gewend is aan het drinken van zoete dranken, bouw dit dan langzaam af. In plaats van drie bekers sap per dag ga je naar twee bekers sap per dag. Geef je kind ook uitleg over waarom je dit doet.

Lees ook: ideeën voor gezond lunchen met kids

Reacties zijn gesloten.