Kind gezond leren leven | 17 Tips

26

Je kind kan je een gezonde levensstijl meegeven. Dit kan je al doen vanaf ze heel klein zijn. Je kind gezond leren leven? Ik deel mijn tips over hoe je dit kan meegeven op een laagdrempelige manier.

Je kind gezond leren leven – een aantal tips

1. Beweeg geregeld met je kind

We weten dat bewegen belangrijk is. Je voelt je er fit voor, het verkleint de kans op bepaalde ziektes en ook verminder je de kans op overgewicht.

Zorg ervoor dat bewegen normaal wordt in het leven van je kind en dat je kind bewegen leuk vindt. Geef ook het goede voorbeeld: ga zelf geregeld sporten, neem je kids mee naar buiten en pak de fiets als je naar school of naar de supermarkt gaat.

Als je kind oud genoeg is kan het op een sportclub. Ga met je kind bij verschillende sporten eens kijken en laat je kind een sport kiezen die ze echt leuk vindt. Op die manier maak je van sporten iets leuks in plaats van iets noodzakelijks.

Lees deze tips over hoe je kan bewegen met kinderen!

2. Niet teveel op de tablet

Deze vind ik zelf lastig: zet je kinderen niet teveel achter de televisie, tablet of mobiel. Beter voor de ontwikkeling van je kind is het als het zelf speelt in plaats van passief achter een schermpje zitten.

Wij hebben geen schermtijd regels, maar als de iPad leeg is dan laden we die niet meer op. Na school mogen ze wel even een filmpje kijken omdat ze dan echt even moeten bijkomen. Daarnaast wil ik dat ze iedere dag buitenspelen. Minder op een beeldscherm kijken zorgt ervoor dat je kind weer creatief wordt. Ook om voldoende te bewegen is het goed als je kind wat minder filmpjes kijkt.

3. Gezond tussendoortjes

Als je wilt dat je kind voldoende groente en fruit eet, zorg er dan voor dat je kind voldoende gezonde voeding binnen krijgt. Haal de druk van het groente eten bij de avondmaaltijd er af. Geef je kind tussendoor wat groente en fruit maar een bakje yoghurt of wat nootjes zijn ook prima als tussendoortje. Lees ook deze tips voor gezonde tussendoortjes.

4. Bord leegeten hoeft niet

Laat je kinderen aangeven hoeveel ze eten. Jij geeft aan wat ze eten want jij kookt, maar je kinderen bepalen hoeveel ze eten. Op deze manier leert je kind luisteren naar zijn lichaam: wanneer heeft het genoeg gehad?

5. Bied je kinderen andere smaken aan

Je kind lust niet direct alles. Het ene kind houdt wel van ananas, het andere kind niet. Het schijnt zo te zijn dat je een product 12 (of was het nou 20) keer moet eten voordat je het lekker vindt. Bied je kind verschillende dingen aan, maar dwing je kind niet om het op te eten.

6. Voeding leuk aanbieden

Serveer de voeding op een leuke manier, dan is je kind eerder geneigd om het te proberen. Een poke bowl, met allerlei verschillende ingrediënten, is natuurlijk een manier. Of maak een boterham met een gezichtje erop. Fruit en groente op een stokje wil ook nog weleens helpen. Varieer ook met kleur, zodat het er vrolijk uitziet!

gezonde tussendoortjes voor kinderen

7. Wees positief over je lichaam

Ik las eens dat kinderen sneller geneigd zijn om te gaan lijnen als ze puber zijn wanneer hun moeder dit ook doet. Probeer positief te zijn over voeding en gewicht, dit zorgt ervoor dat je kind ook een positieve relatie kan opbouwen met zijn lichaam.

8. Laat je kind meehelpen in de keuken

Mijn oudste hielp al mee in de keuken toen ze net 2 jaar was. Hoe meer je je kind betrekt bij het koken, hoe beter het vaak eet. Laat je kind in de supermarkt de groentes en het fruit uitzoeken. Geef je kind een opdrachtje in de keuken, al is het maar de groente wassen. Daarnaast heb je vaak echt even tijd voor elkaar als je samen bezig bent in de keuken.

9. Moestuin

Wortels en appels komen uit de supermarkt. Er zijn heel wat kinderen die dit denken. Met een moestuin(tje) leer je je kind over de herkomst van groente en fruit. Daarnaast is het leuk en leerzaam voor je kind om met planten en kruiden bezig te zijn in de tuin.

10. Balans!

Balance is key lees je geregeld. Hier sta ik achter. Liever een goede balans dan dat haast niets is toegestaan. Mijn kinderen mogen iedere dag na school één snoepje. Daarnaast krijgen ze in het weekend soms wat extra’s. Op verjaardagen mogen ze eten wat en hoeveel ze willen, tenzij het echt te gek wordt.

11. Snoep is geen troostmiddel

Als je kind is gevallen, troost het dan met een knuffel of ga samen een boekje lezen. Geef je kind geen snoep, daarmee krijgt je kind de verkeerde associatie.

12. Eten op vaste tijden

Als wij wat makkelijker worden qua eettijden, vragen mijn kinderen vaker om snoep. Als je je houdt aan ontbijt, lunch, diner en twee tussendoortjes, is de kans groter dat je kind minder snoep vraagt en krijgt. Je leert je kind daarmee ook direct dat je niet de hele dag hoeft te eten. Bij de maaltijd eet je en dan kan je echt weer een paar uur verder.

13. Drinken zonder suiker

Als kind dronk ik water en verdunde thee. Inmiddels ben ik daar heel blij mee, want ik drink amper frisdranken of sappen. Dat scheelt heel wat calorieën en ook is het beter voor je tanden. Mijn kinderen krijgen op warme dagen of in het weekend soms een glas limonade. In een restaurant drinken ze vaak een flesje appelsap of chocolademelk. Dit zijn dan echt uitzonderingen.

14. Jij bent het voorbeeld

Niet wat jij zegt maar wat jij doet is belangrijk voor je kind. Dat geeft namelijk het voorbeeld. Beweeg daarom geregeld, kies sneller voor het lezen van een boek dan televisie kijken en eet afwisselend en gezond. Op die manier geef je je kind gezond leven mee.

15. Koek hoeft niet vanaf jongs af aan

Mijn kinderen kregen totdat ze peuters waren eigenlijk nooit koek of snoep. Ze hebben deze producten helemaal niet nodig en hoe langer ze het niet krijgen hoe beter. Hoe meer zoete dingen je eet, hoe meer zin je krijgt in zoete snacks. Beperk het aantal zoete producten op een dag en geef je dreumes liever niets hiervan.

16. Volkoren producten

Door volkoren producten te gebruiken krijg je meer vitamines, mineralen en vezels binnen dan wanneer je kiest voor wit meel. Het is een hele simpele manier om je kind gezonder te laten eten. Kies voor op brood voor hartige producten en zo min mogelijk zoet beleg als hagelslag, stroop en jam.

17. Sla niet door

Je kind gezond leren leven is goed en belangrijk, maar sla niet door. Zorg ervoor dat je een goede balans houdt en dat je kind op een leuke manier om leert gaan met voeding, voldoende slaap en bewegen. Hoe relaxter dit gebeurt, hoe groter de kans is dat je kind deze levensstijl meeneemt in zijn leven.

Wat doe jij om je kind gezond te leren leven?

Reacties zijn gesloten.