In beweging blijven met kinderen – zo doe je dat

9

Toen ik nog geen moeder was, sportte ik ontzettend veel. Waarschijnlijk zelfs dagelijks: zwemmen, lange afstanden fietsen, hardlopen, urenlange wandelingen, fitness. Nu als moeder van twee jonge kinderen vind ik het lastiger om voldoende/regelmatig intensief te sporten. Ik deel mijn tips om in beweging te blijven met kinderen.

Blijven bewegen met kinderen

Toen mijn kinderen nog baby’s waren, vond ik het blijven bewegen vrij gemakkelijk. Het kindje ging in de draagdoek of kinderwagen, en ik kon urenlang wandelen. Dat was zeker bij de eerste ideaal. Ze kreeg borstvoeding, dus ik hoefde enkel te zorgen voor luiers en reservekleding. Toen de tweede geboren werd, was het afgelopen met het eindeloze wandelen. De oudste was een dreumes en wilde zelf ook een stukje lopen, en had bovendien  niet altijd zin om altijd maar te wandelen.

Vervolgens kon ik ze op de fiets zetten: één voor en één achter. In beweging blijven met kinderen ging toen echt makkelijk. Zo fietste ik met gemak een uur per dag. Ook dat levert heel wat beweging op. Nu zijn ze (bijna) twee kleuters en vooral de oudste is liever lui dan moe. Een kind voor op de fiets gaat niet meer , daarvoor zijn ze echt te groot. Dus nu moet ik op andere manieren aan voldoende beweging komen.

Ideeën voor bewegen en sporten

Het makkelijkst is natuurlijk om te kiezen voor een sport die geschikt is voor jou. Als je één of twee keer sport bij een sportclub, dan heb je in ieder geval je intensieve beweging als “binnen”. Ik zwem heel graag, en het voordeel daarvan is dat je redelijk vaak per week kan gaan, op je eigen momenten. Het nadeel is dat er niemand op je zit te wachten, dus niemand vraagt ook waar je blijft.

Plan je beweegmomenten, zodat je zeker weet dat je ook gaat sporten. Regel desnoods een oppas, of plan het op een dag dat je thuis werkt en je in de avond het uur werken in kan halen.

Vaak ga ik ’s avonds nog een rondje wandelen: fijne muziek erbij en dan ben ik zo een half uur tot een uur buiten. Als de kinderen straks allebei naar school gaan, kan ik ook onder schooltijd zelf even een lang stuk lopen of gaan zwemmen.

Ik ga overdag ook altijd even met de kinderen naar buiten, dat zijn laagdrempelige manieren van bewegen. Daarnaast kan je ook thuis fitness oefeningen doen.

In beweging blijven met kinderen: hoe zorg jij daarvoor?

Reacties zijn gesloten.