Hoogbegaafd in de kleuterklas

6

Hoogbegaafd in de kleuterklas, kan dat? En hoe ga je om met een hoogbegaafde kleuter op school? Als moeder van twee hoogbegaafde kinderen deel ik mijn ervaringen en tips.

Kan je kind al hoogbegaafd zijn als kleuter? Technisch gezien wordt er dan vaak gesproken van een ontwikkelingsvoorsprong. Maar hoogbegaafd word je niet van een test: je bent het al.

Op de site van Ieku lees ik deze tekst, die het geheel mooi samenvat:

“Hoogbegaafdheid uit zich niet door het goed maken van (cito-)toetsen of goed de basisonderwijsstof begrijpen. Hoogbegaafd zijn betekent heel iets anders. Hoogbegaafde kinderen zijn intens, hooggevoelig en ze ontwikkelen asynchroon. Ze relateren zich tot de wereld op een andere manier, ze denken supersnel en abstract en ze hebben een bijzonder goed geheugen. Ze scoren over het algemeen niet uitmuntend op de standaard schooltoetsen.”

Hoogbegaafd in de kleuterklas

Mijn twee kinderen konden allebei rond hun vierde jaar al lezen. Ze gingen naar school en ze wilden allerlei dingen leren. De dingen die je in groep 1 leert, als de kleuren, die wisten ze al. Daarom hebben we allebei de kinderen didactisch laten onderzoeken, om vast te stellen wat hun ontwikkelingsniveau is.

Vaak zie je dat hoogbegaafde kinderen zich al heel snel gaan aanpassen, dus het is belangrijk om je kind vanaf dag één in de gaten te houden. Bijvoorbeeld of hun manier van praten niet verandert.

Tips

Hoe gingen wij om met een hoogbegaafd kind in de kleuterklas? We hebben twee kinderen en daarmee ook twee ervaringen.

De oudste hebben we uiteindelijk versneld, ze ging van groep 2 naar groep 4. Reden hiervoor was dat ze op dat niveau zat en ze vond meer aansluiting in die groep. Hierover plaats ik op een later moment een blog.

De jongste zit nu in groep 2. Hij leest, schrijft en rekent. Bij hem kiezen we ervoor dat hij in groep 2 zit, en niet versnelt, omdat hij de structuur van de kleuterklas nodig heeft. Hij heeft zijn vriendjes en hij kan spelen.

Maar, met lezen doet hij mee met groep 4-5, zodat hij daar zijn uitdaging heeft. En ook gaat hij zelfstandig aan de slag met rekenen. Daarnaast doet hij mee met de schrijfles van groep 3. Op die manier wordt de uitdaging gecombineerd met het kleuter zijn, wat goed bij hem past.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je met de juf of meester in gesprek gaat en blijft over je hoogbegaafde kind: wat heeft het nodig en hoe kan je die uitdaging bieden?

Lees ook: spellen voor hoogbegaafde peuters

Reacties zijn gesloten.