Hoe zorg je ervoor dat je kind groente en fruit eet?

115

Heel veel ouders vragen het zich af: hoe zorg ik ervoor dat mijn kind goed eet? Hoeveel groente en fruit heeft mijn kind nodig? En vooral, hoe zorg je ervoor dat je kind groente en fruit eet? Op deze vragen geef ik antwoord!

Hoeveel groente en fruit heeft een kind nodig?

Groenten (bron)

  • Kinderen van 1-3 jaar: 50 – 100 gram (1-2 opscheplepels)
  • Kinderen van 4-8 jaar: 100 – 150 gram (2-3 opscheplepels)

Fruit

  • Kinderen van 1-3 jaar: 150 gram (1,5 stuk)
  • Kinderen van 4-8 jaar: 150 gram (1,5 stuk)

Zo eet je kind groente en fruit wel

1. Vroeg beginnen

Natuurlijk, het kan toeval zijn. Maar mijn kinderen kregen als baby en dreumes voornamelijk pure producten. Dus geen toegevoegde suikers en dergelijke. Ze kregen als tussendoortje groente en fruit. En nu ze 3 en 5 jaar zijn eten ze veel groente en fruit. Als ik een paprika op het aanrecht leg die voor het avondeten is, moet ik oppassen dat ze die niet al opeten. Een bakje met tomaat is zo leeg en ze vragen of ze nog een wortel mogen.

Mijn tip is om heel jong te beginnen met het aanbieden van groente en fruit!

2. Bied groente en fruit tussendoor aan

Als je kind overdag al voldoende groente en fruit heeft gegeten, dan is het niet zo belangrijk dat ze ’s avonds goed eten. En dat scheelt strijd!

3. Welke soorten groente en fruit

Mijn zoon is gek op citrusvruchten, mijn dochter houdt van zomerfruit. Van sommige groente en fruit houden mijn kinderen niet. Ik dwing ze niet om het te eten, maar biedt het wel regelmatig aan. Hun smaak verandert en ook ga je dingen lusten als je het een aantal keer hebt geproefd. Daarnaast zorg ik

4. Bied het in verschillende vormen aan

In smoothies, shakes, soepen, omelet, (zelfgemaakte) vruchtenyoghurt en homemade icecream. Je kan groente en fruit op diverse manieren aanbieden zonder dat je kind doorheeft dat het groente of fruit eet.

5. Laat je kind helpen in de keuken

Groente en fruit haal je in de supermarkt of bij de groenteboer. Neem je kind mee en laat het spullen uitkiezen, zo heeft je kindje zelf invloed op wat jullie eten. Ook kan je je kind betrekken bij het koken. Dan is de kans groter dat het nieuwsgierig wordt naar de smaak.

6. Groentepatat

Snijd de groente in reepjes, maak er een (gezonde) dipsaus bij en je groentepatat is klaar!

Hoe zorg jij ervoor dat je kind groente en fruit eet?

 

 

Reacties zijn gesloten.