Gezonde tussendoortjes voor kinderen | 5 tips

12

Dat het belangrijk is dat je kind gezond en gevarieerd eet hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Je kan hier op letten tijdens de maaltijden, maar ook als je een tussendoortje geeft. Ik deel vijf tips voor gezonde tussendoortjes voor kinderen.

Gezonde tussendoortjes voor kinderen – mijn ideeën

1. Plank met lekkers

Een van de favoriete gezonde tussendoortjes van mijn kinderen is een “borrelplank” of tapas plank. Hierop kan je heel veel verschillende producten kwijt. Plakjes kaas, stukjes worst, een gekookt ei, nootjes, groente en fruit in kleine stukjes.

Voordeel hiervan is dat er veel verschillende producten zijn om uit te kiezen. De kinderen krijgen daarom veel verschillende vitamines en mineralen binnen.

2. Rijstwafel met beleg

Ik besmeer een rijstwafel graag met wat cottage cheese (hoog in eiwitten) en daarop leg ik bijvoorbeeld tomaat, komkommer of een plakje kaas of vlees.

Een rijstwafel is niet zo hoog in calorieën, maar bevat ook amper gezonde voedingswaarden als vezels, eiwitten of vitamines. Daarom houd ik het bij maximaal 2 rijstwafels voor een tussendoortje.

3. Fruitspiesjes

Hoe leuk en feestelijk staat dit: een stokje met stukjes fruit en eventueel wat groente en een stukje kaas of worst. Hiermee kan je eindeloos variëren.

4. Groente en fruit leuk gesneden

De foto boven het artikel laat een voorbeeld zien van hoe je een tussendoortje speels kan serveren. Natuurlijk, dat is even oefenen. Bekijk bijvoorbeeld hoe je een appelzwaan snijdt.

5. Soep

Mijn kinderen zijn gek op soep, ook als tussendoortje. Ideaal is dat je er heel wat soorten groente in kan stoppen, en nadat het geblenderd is merken ze daar niet meer van. Het is iets minder gezond dan zonder blender, maar dan zouden ze het niet eten. Favoriet is hier tomatensoep.

Je kan ook fruit ijs maken, door bevroren fruit met wat (kokos)melk of water in de blender te doen. Kies je voor gedroogd fruit, ontbijtrepen en smoothies, of een recept met fruitsap, besef dan wel dat hierin vaak een hogere hoeveelheid suiker zit dan in een vers product. Ik zie daarom als uitzonderingen, en niet als een gezond tussendoortje. 

Reacties zijn gesloten.