Eerste week intermittent fasting | Mijn ervaringen

8

Intermittent fasting, ofwel een beperkt aantal uren eten binnen een bepaalde tijdsperiode. Hoe bevalt dit? Ik deel mijn ervaringen van mijn eerste week intermittent fasting. 

Ik wist heel weinig over intermittent fasting, totdat ik las dat het mogelijk helpt bij je hormoonbalans. Toen wilde ik er wel meer van weten. Mijn hormonen zijn sinds mijn zwangerschappen niet meer echt in balans. Of beter: ik heb veel last van schommelingen. Zou dit dieet erbij helpen? Aangezien het voor mij een laagdrempelige manier is om te testen of ik een betere balans krijg, ben ik gestart met intermittent fasting.

Ik kies er in eerste instantie voor om te eten tussen 12:00 en 20:00. Rond 12:00 lunchen we vaak en om 19:00 zijn we echt al klaar met het avondeten. Later in de week blijkt dat vooral die 20:00 te krap is. Ik heb amper tijd om nog een cappuccino te drinken nadat ik de kinderen in bed heb gelegd. De ochtend wat opschuiven is niet te moeilijk, dus ik verschuif mijn tijd naar 12:30 – 20:30. Wellicht verandert dit in de komende weken met nog een half uur, zodat ik ook na het avondeten iets meer tijd heb om eventueel nog een eiwitrijke snack te eten.

Eerste week intermittent fasting

Normaal eet ik altijd, de hele dag door kleine beetjes. Omdat ik nu maar een beperkte periode heb om te eten is het én belang dat ik voldoende eet én het is belangrijk dat ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg. Plannen! De eerste dagen zit ik wat te rommelen, vooral omdat ik in de avond niet goed uit kom. Na een aantal dagen al merk ik dat de zucht naar continue willen eten afneemt. Ik eet 3 maaltijden en dan meestal 1x een tussendoortje. Bijvoorbeeld een eiwitreep na sporten of een shake na het avondeten, net hoe het uitkomt.

Waar ik wel op moet letten is dat ik dan voldoende groente en fruit eet. Normaal was dit geen probleem, nu integreer ik het bij mijn maaltijden. Dus wat extra fruit bij het ontbijt en wat groente ook bij de lunch.

Honger heb ik niet al teveel. De eerste dagen merk ik dat er echt de gewenning is van het altijd kunnen eten. Ik heb niet echt honger, maar ik merk wel dat ik wat lust. Op dag 4 is het wel een ochtend die ik moeizaam doorkom, maar dag 3 was dan qua eten wat rommelig.

Op een zondag in de eerste week besluit ik langer te wandelen in de ochtend. Ruim 10 kilometer en om 10:00 vertrek ik. Geen eten mee, wel wat water. Ik ben gewend om veel te eten als ik ga wandelen dus ik vraag me af hoe het gaat. Mijn lichaam reageert op de afwezigheid van de normale voeding bij het wandelen en ik krijg trek. Na een uur trekt dit weg. Als ik om 12:15 bij een café aanschuif om te ontbijten merk ik dat ik zeker nog een uur had kunnen doorlopen.

Mijn eerste week intermittent fasting verloopt eigenlijk vrij soepel. Ik moet wel zeggen dat ik in de aanloop als was gestopt met eten in de avond, dus daar was ik al aan gewend. Het vereist wat planning want het is belangrijk om voldoende en goede voeding binnen te krijgen. Zolang dat lukt, dan is die 16 uur vasten heel goed te overzien!

Reacties zijn gesloten.